De mindre sjove men væsentlige faktorer for firmaer

Når man er selvstændig, så er der en hel del interessante og nervepirrende ting, som man skal forholde sig til. Der er dog også en del faktorer, som de langt de fleste der selv ejer en virksomhed, syntes og mener er træls at relatere sig til.
Uanset om du har et enkeltmandsfirma, et ApS eller et aktieselskab, så følg med her!

Den følgende liste over tematikker kan du anvende på den vis du helst vil. Men gør dig en tjeneste at benytte den!

Hav en målsætning for firmaet

En hel del kører bare derudaf i firmaet med projekter, som skal fikses nu og her. Nogle gange kan det være fornuftigt at træde et par skridt tilbage, og finde ud af hvor man vil hen med virksomheden. Har du en plan for firmaet, hvordan udvikler du firmaet på det strategiske og taktiske plan. Nogle få af de ting som man kan gøre er, at bruge modeller til udvikling af virksomheden som SOSTAC, PESTEL, Business Model Canvas, SWOT eller lignende. På den vis kan du nemmere danne et generelt overblik over, hvor firmaet befinder sig, og hvor man godt vil have den hen!

Bogføring, revisorer og dårlige betalere

For nogle er det ret hårdt, at fumle rundt i regnskabet. Lige på dette punkt kan du finde samarbejdspartnere, der overhovedet ikke har betalt deres regninger til jer, og så står man og tænker: Er det her noget med inkasso, hvordan fungerer det nu med varsel om inkasso og er det meget lettere bare at finde et professionelt firma til at håndtere inkasso. Det er normalt ikke i hverdagene du ser det her, men når du knokler med halvårsregnskab og årsregnskab. Lige her er det vigtigt at have en hensigtsmæssig bogfører eller en god revisor. Revision af økonomi og arbejde med regnskab er for de fleste firmaer et rent helvede. Men revision af økonomien bør udføres, og det er yderligere en af de væsentlige faktorer i dit firma, som du bør relatere sig til.

Godt arbejdsmiljø

En stor del af det der skaber dit foretagende, det er dine medarbejdere. Hvis du ikke har solide medarbejdere, så har du ikke en udmærket virksomhed. Der er en anbefalelsesværdig del metoder til, at udvikle et godt miljø at arbejde i og gøre dine medarbejdere veltilfredse. Gode arbejdsvilkår er både rigtig fint for en positiv selvopfattelse som firmaets ejer, men også godt for virksomhedens økonomi. Glade ansatte gør som regel mere for at skabe vigtige resultater for dig og din virksomhed.
Meget vigtig er den måde man taler til hinanden! Hvorledes taler man til dine medarbejdere, lytter du til dem og griner du af deres humoristiske indslag . En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt essentielt især i virksomheder med flade strukturer, at der er en udmærket og rar omgangstone.
Noget andet er gode fysiske arbejdsbetingelser. Såfremt man har ansatte der arbejder udendørs, så sørg for godt tøj til koldt og varmt vejr og gode beskyttelsesko hvis du er på et risikofyldt job. Såfremt du har ansatte indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan faktorer som bløde kontorstole, der kan vippe og et lækkert lille hæve sænkebord. Det kan også været lækkert designede lamper og andet indendørs kunst, og gode slowjuicere som KitchenAid Slow Juicer eller lignende!

Samarbejdspartner care

Generelt så har vi firmaer en tilbøjelighed til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt som egentlige mennesker. Hvis vi prøver at bearbejde dem mere som levende mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres prioriteringsliste. Når det bliver koldt og du ved din indkøbers pige lige er blevet 3 år, så finder du naturligvis noget lækkert Postmand Per Legetøj, som man har købt gennem en af de andre firmaer, som du arbejder sammen med!.

Husk alle dine kunder

Hvis du tror dine kunder ikke kan klare sig uden dig så tager du fejl. Man er til for dine kunders skyld. Det er afgørende du forstår dette. Uagtet om du hjælper kunder med at lave fliseimprægnering, familieopstilling eller sælger dem tørklæder, så er det helt samme problematik. Du er til for dem. Det er dig, der skaber værdi for dem. Hvis du ikke kan opretholde den for forbindelse og relation til kunderne, så har du som virksomhed ikke Mange eksistensberettigelse! Derfor er det et anbefalelsesværdigt approach at skabe værdi for dine kunder selv når du ikke sælger dem noget direkte. Det kan være at sende en julehilsen eller give information, som kan være relevant og hjælpsomt for din kunde!

Prøv at bruge oversigten her til at få nogle bedre interne key performance indicators!

admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *