Forebyg mod smerter i ryggen i stedet for efterbehandling

Prøv at forebygge mod ondt i ryggen snarere end at lindre

Har du smerter i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne tekst får du råd til hvordan du nogle gange ville kunne afværge ondt i ryggen. Denne tekst er ikke en læge-videnskabelig artikel, men snarere husråd og udtryk for god snusfornuft. Så brug ikke artiklen som en evidens undersøgelse, men som råd du eventuelt kan bruge til dagligt!

Råd mod rygsmerter

Følgende kan nogle gange hjælpe ved smerter:

  • Bevæg dig mere aktivt i din fritid
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for personer med arbejde ved kontorpladser så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (se mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  • Styrk dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  • Træn din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  • Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du finde yderligere info om her hos BFA
  • Lav muskelpumpeøvelser – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  • Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole

En stiv ryg – så er det nu du skal igang

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører ovenstående øvelser. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Det er altid bedst at spørge en gang for meget! De har en uddannelse i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider:

admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *